Beliau RA berkata tentang dakwah, Yang wajib bagi kita yaitu harus menjadi daI dan tidak harus menjadi qodli atau mufti (katakanlah wahai Muhammad SAW inilah jalanku, aku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang jelas aku dan pengikutku) apakah kita ikut padanya (Rasulullah) atau tidak ikut padanya? Arti dakwah adalah memindahkan manusia dari kejelekan menuju kebaikan, dari kelalaian menuju ingat kepada Allah, dan dari keberpalingan kembali menuju kepada Allah, dan dari sifat yang buruk menuju sifat yang baik.

Sunday, December 26, 2010


Tazkirah Pagi..

Dengarlah kisah tentang ulat,kijang manusia yg dibawa oleh Syeikh Tantawi..

Kijang berkata kepada ulat yg sedang makan buah epal.
"Wahai ulat,sungguh bahagia hidupmu dalam buah,terpelihara,Allah telah menjanjikan syurga kepada org mukmin,maka engkau telah telah berada di syurga .Buminya buah epal..airnya manis lazat,langit,bumi rasa, adalah buah yg menyenangkan sekali,sedangkan aku kijang sentiasa diburu oleh binatang buas.Siapakah lebih zalimdaripada singa dan serigala itu,kecuali manusia ygjuga sentiasa memburu diriku..Sungguh baik nasibmu wahai ulat kerna telah ditempatkan di syurga,tetapi aku hidup didalam neraka.Aku tidak tahu dimanakah keadilan ? Satu kaum mendapat nikmat ,satu kaum lain mendapat azab"

Jawab ulat "Salah anggapan engkau wahai kijang,kau jahil tentang nikmat tuhan kepadamu.Bagaimana kamu tak mengerti nikmat kuku,rambut,bagaimana mudahnya engkau mencium bau musuh dan engkau kuat berlari..Engkau memang tidak diberi kenikmatan seperti aku..tetapi kedudukan kau lebih tinggi dri aku.Aku faham tentang nikmatku,tapi kau jahil tentang nikmatmu.Engkau tidak rehat ,tapi kau kuat.Mudah bagi kamu makan bumi penuh dgn rumpt yg menghijau .Itulah satu kemerdekaan.Aku yg terpenjara begini pun sudah rasa nikmat apa lagi kau yg bebas itu."

Lalu tibalah pula giliran manusia,katanya "Wahai kijang,jika kamu mengadu begitu,aku lebih patut lagi mengadu,dunia gelap bagi buatku,sedangkan kau bebas,makan minum cukup,air minuman di mana saja milikmu.Sungai dan padang rumput kepunyaan mu.Tapi aku ditakdirkan ,tidak boleh makan semua itukecuali makanan yg susah didapati seperti daging,buah-buahan dan biji-bijian.Aku tidak akan mempeoleh semua itu tanpa bersusah payah ,memerah keringat dan pluh,membentuk negara dan kerajaan,bemusuh-musuhan yg panjang."

Jawab kijang"Bandingan kamu dgn aku seperti aku dgn ulat.Engkau manusia diberi Tuhan akal dan dua tangan ,aku hanya ada empat kaki."

begitulah Tuhan mengajak manusia berfikir lebih jauh.Berfikir unutk melahirkan ilmu.Dari fikiran dan ilmu melahirkan kemahuan yg kuat,buah dari kemahuan berbuat ibadat ialah amal..

Oleh itu berfikir ialah kunci kepada amalan yg mulia..

p.s maaf jika ada tersalah tulis/typo...

No comments:

Post a Comment